Biblioteket anbefaler: Bogen "Samlede værker"
Lydia Sandgren har skrevet dannelsesromanen "Samlede værker”, som handler om ungdom og drømme, studietid, venner og kærester, ambitioner, børn og karriere. Og det er en læseoplevelse af de helt store.
Af Merete Larsen-Ross
"Martin Berg lå på stuegulvet med hænderne foldet over maven, omgivet af papirdynger. En halvfærdig roman ved siden af hovedet ved fødderne en dynge med femogtyve års spredte servietnotater. Flere mindre stakke ved den venstre albue, alle samlet med snor og mærket PARIS med rød tusch. Og mellem hans hoved og albuer og mellem albuerne, og fødderne lå papirer og atter papirer…"
"Samlede værker" tager sit udgangspunkt i en fortælling om forlæggeren og familiefaren Martin Berg fra Göteborg, som er i en slags midtvejskrise. Han selv fylder 50 år, forlaget Berg og Andrén har 25-års jubilæum, og hans gode ven, den kendte kunstmaler Gustav, er lige død. Her ved romanens begyndelse er Martin ved at gøre status over sit liv.
Martin er 15 år forinden blevet forladt af Cecilia. Hun forlod ham og deres to børn, Rakel og Elis, fra den ene dag til den anden uden forklaring. Det har efterladt et stort tomrum i deres liv og en uforløst gåde. Martin har dog fuldstændigt opgivet at forstå Cecilias forsvinden, da han har haft travlt med at tage sig af Rakel og Elis og samtidig få sit forlag til at køre.
Ungdommens drømme
I romanens første hovedspor forsøger Martin at gøre status over sit liv ved at samle alt sine skriverier til ét værk – "Samlede værker". I lange flashbacks genkalder Martin sig de lykkelige ungdomsår, venskabet med den succesrige, alkoholiserede kunstner Gustav, forfatterdrømmen, dannelsesrejsen til Paris, kærligheden til Cecilia, hverdagen med små børn og arbejdet på forlaget.
Martin og Gustav møder hinanden i gymnasiet og bliver meget tætte venner. Martin er en dedikeret litteraturvidenskabsstuderende, mens Gustav er en sortklædt, punkeragtig enspænder, som vil være kunstmaler. Venskabet bliver udfoldet i bogen gennem intellektuelle og litterære diskussioner, hvor de sammen deler deres drømme samt op- og nedture.
Undervejs forelsker Martin sig i den fortryllende Cecilia. Cecilia glider meget naturligt ind i venskabet mellem de to gamle venner. Hun bliver tilmed Gustavs muse og foretrukne motiv for hans malerier. Portrætterne med hende bliver de bedste malerier, Gustav får skabt som kunstner.
Cecilia selv studerer idéhistorie, skriver ph.d. og er i det hele taget meget ambitiøs omkring sit akademiske liv og karriere. Hun bliver pludselig gravid, hvilket hun føler er en stor begrænsning karrieremæssigt.
Plottet strammes til
I romanens andet hovedspor handler det om gåden om Cecilias forsvinden. Dette plot drives frem gennem den nu 24-årige, psykologistuderende datter, Rakel, som naturligvis er optaget af sin mors forsvinden for mange år siden.
Rakel anspores til at løse gåden, når hun færdes rundt i Göteborgs gader. Her støder hun nemlig hele tiden på sin mors blik fra plakater i lygtepæle til den retrospektive udstilling, som Gustav snart har fernisering på.
Hun anspores yderligere, da hun som litteraturkonsulent på sin fars forlag kommer på sporet af moren, da hun får til opgave at vurdere den tyske roman "Ein Jahr der liebe" til mulig udgivelse. Hun indvier sin bror, Elis, i sporet af moren, og sammen forsøger de at finde hende.
Autentisk og veloplagt
"Samlede værker" er en dannelsesroman, og her har hver enkelt person sine helt egne agendaer, genkendelige dilemmaer, udfordringer og udviklingsbane. Det får Lydia Sandgren udfoldet ved at sætte fokus på emner som pligt og lyst, det at blive voksen og ved at lade os følge de forskellige karakterers udviklingsbane.
Lydia Sandgrens litterære cocktail får personerne til at fremstå som ægte, autentiske mennesker, man kan spejle sig i. Og sammen med romanens veloplagte sprog, som både byder på alvorlige undertoner og god sans for det humoristiske, er læseoplevelsen en af de helt store.
Om Lydia Sandgren
Født i 1987, er svensk, bosat i Göteborg og er uddannet psykolog.
"Samlede værker" er hendes debutroman. Den har været 10 år undervejs og er ved udgivelsen blevet virkelig godt modtaget. Hun modtog den svenske Augustprisen for det bedste skønlitterære værk i 2020.